Skip links

E-Ticaret Nedir?
E-Ticaret Nasıl Yapılır?

Elektronik ticaretin kısaltması olarak hayatımıza giren e-ticaret, ülkemizde ilk 1998 senesinde günümüzün de en büyük e-ticaret platformlarından biri olan Hepsiburada.com ‘un kuruluşu ile başladı. Öncesinde ise Dünya’da, 1996 senesinde EDI denilen basit bir HTML yapılı algoritma ile yapıldı. Halen günümüzde var gücüyle hem kurumsal hem de bireysel anlamda büyümeye devam ediyor.

E-ticaret, elektronik ortamda yani internette üretici veya aracıların ürün ve hizmetlerini, ihtiyaç sahibi olan tüketicilere standart ticarette olduğu gibi buluşturması temeline dayanır. Yani, alış-veriş temelli bir ticari aksiyondur.

E-ticaret günümüzde, beyaz eşya, elektrik & elektronik kalemlerinden tutunda, temel gıda malzemelerine kadar çok geniş ve bol alternatifli ürün yelpazesinin olduğu büyük bir sektör halini aldı.

Ülkemizde 2021 tarihi sonrasında toplam e-ticaret hacmi, 400 milyar Türk Lirası gibi devasa bir pazara dönüşmüş durumda. 2022 sonrasında ise bu miktarın 560 milyar Türk Lirası olarak gerçekleşmesi hedeflenmekte.

Şu an var olan 4 temel sektörün yanı sıra (İnşaat, Sanayi, Gıda, Hizmet), e-ticaret 5. büyük olarak ekonominin lokomotifleri arasında yer almaya emin adımlarla ilerliyor.

Ülkemizde ise E-ticaret, ciddi anlamda Avrupa ve hatta Dünya devleriyle yarışacak hale gelen birbirinden değerli yatırımlar ve girişimlerle bu alanda milat sayılan gelişmeler yaşadı. Bunların başında zamanın rekor satışı olarak tarihteki yerini alan Yemek Sepeti geliyor. Gıda alanında bilinen en büyü e-ticaret (Pazar Yeri) platformu Yemek Sepeti, yarım milyar dolarlık bir satışla ülkemizin bu alanda ilkleri arasında yerini aldı.

Sonrasında ise, NASQAR Borsa’sında işlem gören ilk ve en büyük teknoloji şirketi Hepsi Burada akıllara geliyor. Dahası, GETİR gibi ulusal bir girişimin şu an Avrupa ve Amerika’da faaliyet göstermesi ise e-ticaret sektöründe ülkemizin geldiği noktayı daha elle tutulur örnekleri olarak sayılabilir.
Trendyol, Gittigidiyor, N11 gibi diğer en bilinen e-ticaret platformlarının, bu sektörün gelişmesine sağladıkları payı da göz ardı etmemek gerekiyor.

Peki böyle büyük bir sektöre, siz girebilir misiniz? Bireysel veya kurumsal anlamda e-ticaret yapmaya nasıl ve nereden başlanır?

E-Ticaret Nedir?

E Ticaret Nedir

Bu sektöre giriş kararı alan her bireysel veya kurumsal girişimcinin, ilk farkındalığı bu sorunun cevabında gizli. E-ticaret, geleneksel ticaretten hiçbir farkı olmayan alışveriş temeli üzerinden yapılan ve ticari gelir hedeflenen aksiyonların tümüdür. Başta somut ürünler olmak üzere, hizmet, dijital ürün ve dijital hizmetlerinde yer aldığı bu ticari faaliyetler, e-ticaretin temelini oluşturuyor.

Tüm bu faaliyetler için, e-ticarete uygun bir web sitesi, ticari faaliyet için gereken resmi ve hukuki yetki ve belgeler, sermaye, ürün ve hizmet olması yeterlidir. Web sitelerinin yanı sıra, diğer şartları da yerine getiren girişimciler günümüzün en büyük e-ticaret platformlarının aracılık hizmetlerinden de faydalanabilirler. Pazar Yeri adı verilen bu platformlar sayesinde, ürün ve hizmetlerinizi milyonlarca potansiyel müşteri ile buluşturabilirsiniz.

E-Ticarete İlk Adım – Web Sitesi Oluşturmak

Günümüz e-ticaret faaliyetlerinin %70’ine yakını kurumsal veya kişisel girişim olarak kabul edilen e-ticaret siteleri üzerinden devam etmekte. Şu an böyle bir sektöre alt yapı hizmeti veren, farklı bir alt sektör dahi oluştu desek, herhalde abartmış olmayız. E-ticaret sistemleri adı verilen bu alt sektörde, girişiminize en uygun yapıda yazılım ve tasarımları bulmanız mümkün. Bunun yanı sıra, hedef kitlenize hitap eden, markanızı temsil eden akılda kalıcı bir alan adı (domain) seçimi de son derece önemli bir konu e-ticarete ilk adım öncesinde.

E-Ticaret Alt Yapısı Seçimi

E-ticaret alt yapısı, ürün ve hizmetlerin internet üzerinden yayınlanarak satışa sunulması ve satış faaliyetlerini geleneksel ticaret temellerinde olduğu gibi yapmamızı sağlayan ilk temel e-ticaret gereksinimidir. Üyelik, sepet, kargo takibi, ödeme alma yöntemleri ve temelde birçok geleneksel ticaret ihtiyacının vücut bulduğu, dijital bir mağaza olarak düşünebilirsiniz. Yazılımından, tasarımına bir bütün olarak ele alınan e-ticaret alt yapısı, ihtiyaçlarınıza göre ekstra donanım (özellik) kaldırabilecek bir kalitede olmalı tabi. İşler, ilkten başladığınız gibi devam etmeyebilir. Gelişime açık bir alt yapı seçimi, bu konuda sizin için iyi bir tercih olacaktır

Alan Adı (Domain) ve Hosting Seçimi

Dijital mağazanız için güzel bir dükkân, iyi de bir mekân lazım. Öyle bir dükkân olmalı ki, rafları ve ürünleri dikkat çekebilecek, adresi herkesin ulaşabileceği kadar basit ve akılda kalıcı olacak. Alan adını (domain) mekân adresiniz, hosting olarak da (barındırma alanı) tüm ürünlerinizi ve mağazanızı ziyaretçi ve müşterilerinize gösterebileceğiniz dükkanınız olarak düşünebilirsiniz.

Ürün & Hizmet, Hedef Kitle ve Kargo & Lojistik Seçimi

Teknik olarak ilk 2 maddede gerekenler tamam. Peki, ne satacak, kime satacak, nasıl ulaştıracaksınız?
E-ticaret, aklınıza ilk düştüğünde aslında cevabını bulmanız gereken soruların başında bu geliyor, ne satacaksınız?

Satacağınız ürünün, hangi ihtiyaçlara ve nasıl bir kitleye hitap ettiğinin farkında mısınız? Bu konuda yapacağınız fizibilite araştırması, sizin e-ticaret maceranızdaki başarı veya hüsran seçeneklerinden birine ulaştıracağını bilmelisiniz. Başarılı e-ticaret girişimi için ön araştırma, hayat kurtaran ciddi bir konudur. “Bu işte çok para varmış!” düşüncesiyle çıkacağınız her yol, düşündüğünüz kadar düz ve çabuk ulaşılabilir bir hedefe gitmiyor olabilir.

Ürün veya sunulacak hizmetin tespiti, tedarik zinciri, ürünün pazarlanacağı ve ihtiyaç sürekliliği sağlayacak kitlenin tespiti, pazarda satış avantajları, rekabet kuvveti, pazarlama ve satış kanallarının yönetimi, satış sonrası lojistik ve satış sonrası destek gibi birçok madde e-ticaret girişimcilerinin ister bireysel olsun ister kurumsal, ilk çözmesi veya planlaması gereken konular olarak son derece önemlidir.
E-ticaret dünyası içerisinde, orijinal ürün veya hizmet kadar pazardaki rekabet gücü ve diğer unsurların da sizler için her zaman avantaj olduğunu unutmayın.

E-Ticarette Başarıya Götüren 5 Altın Kural

Başarının anahtarı, her yeni girişimde her sınavda her mücadelede aslında aynıdır; çok çalışmak.
Fakat, e-ticarette bu kuralın üzerine çıkmadığınız sürece sadece çok çalışarak rakiplerinizle mücadele edebileceğinizi düşünmeyin. E-ticarette başarı, öncelikle işin en başından iyi bir araştırma, yukarıda sayılan aşamaları göz önüne alarak hedeflerinize sizi götürecek doğru kararları baştan verme ve sabır ile mümkündür.

  1. Sağdan soldan duyduklarınız ve geçmişi konusunda hiçbir bilgi ve fikre sahip olmadığınız “başarı hikayelerine “çabucak kapılmayın. O hedefe ulaşanlar, muhtemelen sizin henüz geçmediğiniz yolları çoktan unutmuştur.
  2. Satacağınız ürün veya hizmetin, özellikle tedariki, rekabet gücünüzü, hedef kitleye erişim yollarınızı başından sıkı sıkıya takip edin, araştırın. Sonrasında ilk adımda başlayacağınız alt yapı seçimi için uzman desteği almayı ihmal etmeyin.
  3. Süreklilik e-ticarette gelecek garantisidir. Tek bir üründe olsa, geniş ürün yelpazesi de olsa mutlaka sürekliliği ön planda tutun. Kısa süren maceraların hüsranla sonuçlanmasının altında, sürekliliğin önemini anlayamayan girişimcilerin seçimleri yatmaktadır.
  4. Pazarlama, promosyon ve kampanya yönetimi. Rekabet edecek sermaye, reklam giderleriniz ve masraflarınız planlanan gibi gitmiyorsa, can simidiniz bu 3’lüdür.

Çalışkanlık! İlk paragrafta hani sadece bu yetmez demiştik ya, sürprizi sona sakladık! Çalışmak, işini severek yapmak, her gün “Yine mi ya!” yerine “Haydi bi daha!” diyebiliyorsanız, bu iş tamamdır.

Bu web sitesi, web deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır.